Blog

Hoe maak je een effectief dashboard?

Hoe maak je een effectief dashboard?

Aan een effectief dashboard ga je veel plezier beleven. Het zorgt ervoor dat je de belangrijkste aspecten van jouw data op een optimale manier weergeeft. Hiermee creëer je overzicht. Daardoor wordt het weer een stuk makkelijker om bepaalde inzichten om te zetten in strategieën om jouw bedrijf vooruit te helpen. Bij deze 7 stappen waarmee je zorgt voor effectieve dashboards:


1. Bepaal een duidelijk doel

Zonder duidelijk doel kom je nergens. Je weet dan namelijk niet hoe de gevisualiseerde data geïnterpreteerd moet worden. En dus is het belangrijk om er een duidelijk doel aan te hangen. Wat hoop je te bereiken met je datavisualisatie en hoe creëer je effectieve en interactieve dashboards?


2. Onderzoek de kwaliteit van de data

Het is belangrijk om zeker te weten dat de kwaliteit van de data op orde is. De bron moet op orde zijn, zodat de dataset altijd schoon blijft. Anders tonen je interactieve dashboards de verkeerde informatie. Zeker wanneer bepaald beleid hiervan afhangt, mag dit natuurlijk niet gebeuren.


3. Hou de datavisualisatie simpel

Effectieve dashboards hebben een simpele grafische weergave. Dit maakt het voor iedereen makkelijk om ze af te lezen. In plaats van allerlei moeilijke kleuren, cirkels en diagrammen te gebruiken, is eenvoud in dit geval vaak de beste optie.


4. Toon de resultaten gekoppeld aan acties

Dit doe je al heel eenvoudig door bijvoorbeeld het target bij de datavisualisatie te tonen. Het is dan in één oogopslag zichtbaar hoe dicht je bij je doel bent. Hierdoor wordt de data direct in context geplaatst.


5. Geef de juiste mensen verantwoordelijkheid

Zonder verantwoordelijkheid voelt niemand zich geroepen om effectieve dashboards te maken. Verantwoordelijkheid leidt tot duidelijkheid. Als iedereen weet wat zijn of haar specifieke rol is in het produceren van effectieve en interactieve dashboards, dan is de kans groter dat het ook tot de gewenste resultaten leidt.


6. Richt je zoveel mogelijk op relevantie

Het is vaak lastig om echt alleen de relevante zaken uit de datavisualisatie te halen. Wanneer er bijvoorbeeld een bepaalde trend zichtbaar is, kun je hier direct al op bijsturen. Of deze nu negatief of positief is. In plaats van te wachten tot het doel bereikt wordt of de deadline verstreken is, kun je zulke relevante informatie het beste direct toepassen.


7. Blijf verbeteren

Onthoud dat er altijd ruimte is voor verbetering. Zaken kunnen bijvoorbeeld sneller, efficiënter en eenvoudiger. Probeer daarom altijd om feedback te vragen en op basis daarvan actie te ondernemen. Een constante verbetering leidt uiteindelijk tot de meest effectieve en interactieve dashboards.


Hulp bij creëren van een effectief dashboard

Als Tableau specialisten en daarmee ervaringsdeskundige in het creëren van effectieve dashboards zetten we graag onze expertise in om je verder te helpen. Of je nu een ondernemer, mkb’er of werknemer binnen een groter bedrijf bent; effectieve datavisualisatie is de toekomst. En dit begint bij het opzetten van dashboards waar je ook echt iets aan hebt.

Die acties die je aan de hand van effectieve dashboards onderneemt, hebben in potentie een groot positief effect op je bedrijf. Laat deze kans niet liggen en neem direct contact over voor meer informatie.